Irtisanomisiin liittyvää matematiikkaa

Työ- ja elinkeinoministeriön hallintoneuvos Jan Hjeltin kertoman mukaan Suomessa irtisanotaan vuosittain 13 710 työntekijää henkilökohtaisin perustein. 300-400 heistä riitauttaa irtisanomisensa. Näin kertoo Talouselämä-lehti. Tarina ei kerro, kuinka moni näistä riidoista päätyy työnantajan korvattavaksi. Suomessa oli Suomen Yrittäjien tilaston mukaan 283 563 yritystä vuonna 2016. Tuota lukua vasten yksi irtisanominen riitautetaan 700 yritystä kohden. Tarina ei myöskään kerro, kuinka monta irtisanomista on riitauttanut alle 10 henkeä työllistävien yritysten irtisanotut työntekijät.

No oletetaan kuitenkin, että tuo suurin luku, eli 400 työntekijää on kaikki alle 10 henkeä työllistävistä yrityksistä ja he voittavat kaikki juttunsa oikeudessa. Oletetaan myös, että työnantaja joutuu korvaamaan heille keskimäärin 10 000€/ työntekijä. Tämä tekee yhteensä 4 miljoonaa euroa.

Samaan aikaan ammattiyhdistys on järjestänyt yhden lakkopäivän (3.10.2018), johon on osallistunut muutama ammattiliitto. Lakkopäivän on EK:n arvioiden mukaan arveltu aiheuttavan 50 miljoonan euron tappiot yrityksille. Maan hallitus olisi voinut välttää nämä lakot vetämällä valmistelussa olevan irtisanomislain pois, mutta antoi kuitenkin tietoisesti tämän vahingon tapahtua. Tätä kirjoitettaessa ei ole vielä tiedossa, kuinka monta 50 miljoonan euron lakkopäivää seuraa tätä koko episodia.

Ihan peruskoulun lyhyellä matematiikalla laskettuna yhden lakkopäivän kustannuksilla maksettaisiin kaikkien irtisanottujen ja irtisanomisensa riitauttaneiden työntekijöiden korvaukset 12,5 vuoden ajan. Jokainen voi tästä päätellä, kuinka järjettömän riidan maan hallitus on aiheuttanut omilla toimillaan.

Jos maan hallitus nyt kuitenkin jostain syystä saisi läpi tahtonsa ja alle 10 henkeä työllistävien yritysten työntekijän voisi irtisanoa nykyistä lainsäädäntöä helpommin, niin vuosien varrella kerätyt ennakkotapaukset joutuisivat kaikki tältä osin romukoppaan ja nähtäisiin todennäköisesti ennätysmäärä uusia oikeudenkäyntejä, joissa uudet rajat määriteltäisiin.

Olisiko maan hallituksen nyt syytä miettiä ihan aikuisten oikeasti, mitä se on tekemässä?

 

 

 

 

Kirjoittanut Jukka Hämäläinen

Linja-autonkuljettaja, pääluottamusmies ja Jyväskylän kaupunginvaltuuston puheenjohtaja.

Kirjoita kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.